Hur många klyftor finns i en apelsin?

Av en vän som håller på och rensar bland saker och ting fick jag överta massor av böcker. Mycket romaner och sånt som jag ska lämna vidare till en annan lästörstig väninna. Själv läser jag mest på nätet och då blir det oftast fakta och kunskapssidor. I alla fall så fanns där en intressant bok som heter Vardagens hemligheter. Den innehåller förklaringar om vardagliga företeelser som förklaras på ett trevligt sätt. Och så lite roligheter.
De säger på en sida att redan innan man har skalat en apelsin så kan man säga hur många klyftor den innehåller!



Vill ni veta hur ? Så ni kan imponera på era fruktätande vänner!
Så här står det i boken! Om man tar bort blomsterbottnen på en apelsin kan man på den och i fördjupningen i skalet se en ring av små punkter. Varje punkt motsvarar en apelsinklyfta.En liten punkt betyder en tunn klyfta. Punkterna är altså anlaget till en apelsinklyfta. Så enkelt ock klyftigt va. En bild så ni förstår vilken fördjupning som menas.

 Däruppe under den där pläppen man kan pilla bort! Ska nog köpa mej en apelsin och kolla.
 I boken fanns mer liknande intressanta saker. Snart ska jag berätta för er vad ni inte ska göra om ni tänker ta in en levande julgran i år. I alla fall om den inte ska börja barra direkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0