Tupplur och tvättfunderingar!

Nu har jag fått mej en härlig lur i soffan,det är svårt att ta sej för med att komma upp och slita sej från det varma täcket! Å solen lyser så fint här utanför! Mycket vackert och fridfullt! Ska hasa mej ner i tvättstugan och plocka upp tvätten som gått i maskinen medan jag sov. Det kunde inte husmödrarna förr inte ,då var det bara att stoppa händerna i nått iskallt vattenhål och gnugga! Sova medan tvätten blev ren var det sista de kunde göra. Sen ska jag sluta att irritera mej på att alla plagg vänder sej ut och in i maskinen så att man måste vända tillbaka dom när de är kalla och blöta. Det känns ju sjukt att hänga dom på avan och vända dom sen....eller? I alla fall så har jag inte så många "enstrumpor" nu förtiden. Det var värre förr när vi var fler i hushållet, då hade jag påsvis med strumpor som saknade sin make,å jag tycker det är kul med motivstrumpor å vill inte bara ha enfärgade heller. Nu är i alla fall alla plagg rena och hängda på rätsidan så slut på tjat om tvätt nu!

Vid tvättbryggan i Sunnansjö 1924

http://historia.timra.se/NuOchDaITimra/klader/tvatt/tvatt.htm  Läs detta om du tycker det är trist och tar tid att tvätta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0