Ett riktigt pudding!

    



 Det är inte vad jag gör, utan hur jag gör det. Det är inte vad jag säger, utan hur jag säger det, och hur jag ser ut när jag gör det och säger det.

Mae West föddes den 17 augusti 1892 och dog den 22 november 1980 - amerikansk
filmskådespelerska.

Wests far var tungviktsboxare. Hon började inom nöjesbranschen som femåring och lanserades som "Baby Mae", vilket kunde tolkas som "lillan får göra så". Från september 1911, då hon fyllt 18 år, uppträdde hon i revyer på Broadway och lanserade även dansen "shimmy" på scen. 1926 skrev hon pjäsen S E X med vilken hon orsakade stor skandal - pjäsen stoppades på Broadway, West fälldes för att ha "korrumperat ungdomsmoralen" och fick tillbringa 10 dagar i fängelse. "För vissa mål är det bra med en jury, men i andra föredrar jag domaren ensam."

Hennes filmdebut ägde rum 1932 i Natt efter natt i hennes enda biroll som dock dominerade de avsnitt i filmen där hon var med. Det har konstaterats att när en garderobsflicka säger "Gode gud vilka vackra briljanter!", och West svarar "Gode gud hade ingenting med saken att göra, min kära", var platsen i filmhistorien säkrad.

I Hollywood blev hon ett nytt slags förebild som den skämtsamma sexsymbolen - litet mullig, lätt vulgär, gäckfull och utstyrd. Hennes medvetna scenpersonlighet gick framför allt ut på en ny tankegång: att ägna männen ett fysiskt intresse av samma sort som det var så vanligt att män ägnade kvinnor, samt att dra största möjliga fördelar av varje mans uppmärksamhet. "Här har ni ju min favoritdekor - heltäckande herrar."

I dag hade Nog Mae West varit en alldeles vanlig "blondinkändis" och inte alls så uppseendeväckande. Men på hennes tid fick man nog vara STARK och SMART för att kunna agera så! Läs gärna mer om henne hon faschinerar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0