Vad styr människor?

Onödig fråga det där i rubriken egentligen jag vet ju svaret egentligen! Det är ju bara att gå till sej själv (eller Buddha) för att få veta! Inte för att Buddha ger några direkta svar eller lösningar han är ju en vägvisare, och det gäller ju att kunna lyssna utan att egentligen förstå i första läget! Det har jag gjort nu ett tag,agerat och handlat utan att egentligen förstå! Bara lyssnat och försökt göra det jag trodde gagnade mej och mitt mest. Men jag har inte kommit till nån insikt ännu,det dröjer väl ett tag till! Det enda jag vet är att vi alla agerar utifrån att vi vill vara älskade och behövda,alla söker vi kärlek och bekräftelse! Vi gör det bara på olika sätt! Därför måste jag förstå att om jag upplever att någon annan skadar mej och gör mej illa så är det bara ett utslag av att de försöker må bra själva. Det betyder inte att jag ska acceptera saker som inte är reko,det är frågan om hur jag ska hantera och bemöta det för att själv må bra!

Tala inte osanning för att i eget intresse göra intryck på folk. Tala inte så du blir orsak till dispyter och hat. Sprid inte nyheter som du inte är säker på. Kritisera eller fördöm inte saker du inte vet något om.  Var alltid sanningsenlig och positiv. Ha mod att säga din mening om orättvisa, även om det hotar din egen säkerhet.

http://www.dhamma.se/buddha/137.htm


Kommentarer
Postat av: Irene

Hej hopp ! Idag går tankarna bra tror jag, Buddha är visdom,tänk om fler kunde ta efter och känna mer kärlek. Att försöka må bra på någons annans bekostnad, kan inte leda framåt i utveckling. Ett stagnerat liv. Många däribland jag själv behöver bekräftelse ofta, men försöker att bekräfta mig själv så mkt jag kan. Det är jag som känner mig själv, om jag inte älskar mig själv, kan ju ingen annan heller göra det . Vi får hjälpas åt att sprida lite visdomsord fyllda av kärlek till vår omgivning.

2010-06-10 @ 23:33:34
Postat av: chevalena

Ja visst behöver jag också massor av kärlek och bekräftelse,det är ju det som får oss att orka vidare i livet.Irene, du är fantastisk på att sprida kärlek och bekräftelse och du betyder massor för mej!Och många andra!

2010-06-11 @ 06:35:51
Postat av: Irene

Tack älskade vän, där fick jag en bekräftelse. Du har verkligen blivit en vän som jag kommer vårda resten av livet. Du ger mig nya insikter och roliga ideer, tack för det !

2010-06-12 @ 20:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0