kaki/sharon/persimon!

Speciell jobbardag detta! Men nu är det gjort i alla fall. En hel del energi gick åt på morgonen så det börjar bli dags att fylla på lite nytt. Funderar på att göra en soppa,visserligen köpte jag en vegetarisk ärtsoppa nyss men det skulle inte vara så dumt att tillverka en egen,lite mer kryddstark! Om jag pallar sticker jag till willys och köper grönsaker strax. Men en sån här ska jag i alla fall unna mej först och främst.
Jag kallar dom för Persimon i alla fall, en del säger sharon,och just nu kunde jag köpa två st för en tia. Aha,just nu såg jag skillnaden på Persimon och sharon! Kaki eller persimon kallas trädet frukten växer på. Omogna sådana frukter kan man inte äta för att de innehållerhöga halter av garvämnen som bryts ner när frukten är mogen,innan dess är de oätliga. Sharon odlas på förädlade kaki träd. De innehåller inte garvämnen och kan därför ätas hårda. Frukten härstammar ifrån östasien. Kaki är förresten det japanska namnet för frukt. Nu ska det bli gott med en sådan frukt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0