Snart så....

När jag fixade med soppans ingredienser så kom jag på att nu ska jag kolla varför en kålrot får vara delvis grön och inte en potatis. Poatisen ska man slänga direkt sägs det,det hjälper inte att skära bort den delen. Så här säger en kunnig person om det:Även bara lite grön potatis är otjänlig och ska slängas, den kan ge oss magknip och diarré. Särskilt känsliga är magar som redan är stressade, berättar Lars Bolin.http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=644501
Får se nu hur det är med kålrot som alltid är ganska grön när den ligger i disken!

Det finns ett fåtal likvärdiga sorter att välja mellan. Vanligen skiljer man mellan matkålrötter, med grön överdel och foderkålrötter som har en blå eller violett överdel och en något kraftigare smak.
http://www.odla.nu/vegt/kalrot.shtml

Så här ser min soppa ut just nu!Om bara en liten stund är den klar,så skynda skynda den som vill ha en slurk! Glömde skriva att jag också slängt i en hel del limeblad som kokat med. Nu ska jag bara toppa med massa massa persilja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0