Om att göra val!

Jaha,vad ska man välja att skriva om i dag då? Kanske om att välja, då menar jag inte att rösta utan att göra kloka och riktiga val i livet . En vän frågade, vet du vad det är ,som är det enda man MÅSTE göra här i livet,som man alltid gör,hela tiden ,kanske ibland utan att man tror det eller vet det? Svaret var: att göra val, hela tiden gör vi val, stora och små, medvetna och omedvetna. Häromkvällen i en annan diskussion så sa en man till mej,om jag har några val, så skriv ner dom då, skriv vad jag har att välja på, jag har väl inga val! Jag valde att inte skriva,tänkte att han måste komma på dem själv. Det är inte så att han inte valt tidigare i sitt liv,självklart vet han det och förstår det.. Han tyckte nog bara att han satt sig i en knepig situation just nu och såg inga bra val. Men ingen annan kan ju välja åt en,då blir det ju ingen utveckling alls. Visst är det ett enkelt sätt att bara glida med och ta för sej av vad andra väljer åt en, men det straffar sej rejält. Tänk vad lätt det är att skylla på andra när man själv har satt sej i svåra situationer. Jag har också själv gjort val som sedan visat sej vara fel för mej. Det viktigaste då är att välja att inte klandra sej själv ,att inte lägga på sej skuld eller skam.Skulle vilja använda ordet att rannsaka sej själv i stället. Det är svårt men måste nog göras enligt mitt sätt att se. Åh nu kom jag in på det där med värderingar igen, jag har själv valt mina värderingar och väljer också att stå för dom. Andra har valt sina och står för dem. Sen finns det kanske dom som har massor av värderingar men väljer att låta dem ändra på sej såsom det passar. Men sånt är livet,När man sen delger andra sina värderingar och säger typ,ärlighet,trohet,lojalitet och sånt så tror jag numera att man måste precisera vad de orden betyder just för mej. Annars kan man tro att man menar samma sak men i själva verket inte alls gör det. Att ljuga om viktiga saker för att det är kul eller ger tillfredställelse är inte reko enligt mitt sätt att se. Att en del ändå gör så,finns det ju många förklaringar och orsaker till,det är en sak. Men det är ju ändå inte acceptabelt i min värld. Fast jag kan säga att jag är utrustad med en attans massa tålamod,kanske nån annan inte håller med men då beror det väl på våra olika sätt att se på ordet tålamod! Hur stort är ett stort tålamod? Säg det den som kan!

 


Kommentarer
Postat av: anna

Vilken underbar reflektion. Håller med!

2010-09-03 @ 22:32:14
Postat av: Chevalena

Tack för din kommentar,den värmde!

2010-09-03 @ 23:15:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0