Kvällsgott!



Snart ligger innehållet på denna tallrik i min mage! Gott så gott är det. Om någon undrar vad det oranga är för något så är det torkade aprikoser! Synd att det är så dyrt med färsk frukt och och bär! Jag skulle vilja äta färska blåbär för nyttighetens skull men det är ju riktigt dyrt det! Om man försöker sej på att köpa konserverad frukt så ska det alltid vara sötat med en massa socker som jag inte vill ha! Eller blåbärssoppan jag köpte som var "utan tillsatt socker" den var istället sötad med aspartam! Vilket skräp! Det gäller att läsa allt på förpackninigen om man ska få det som man vill. Osötat och osockrat är helt skilda saker det ska man komma ihåg!

Kolla på det här som jag hittade ute på nätet!

Osockrat betyder att man inte har tillsatt vanligt socker, men kanske annat sötningsmedel.
Osötat betyder att man varken tillsatt vanligt socker eller annat sötningsmedel, produkten kan dock innehålla socker.
Utan tillsatt socker betyder att man inte tillsatt socker, men att det möjligen kan finnas naturligt i produkten - som att fruktsocker finns i frukt...
Sockerfritt betyder att det inte finns något socker i produkten, varken tillsatt eller naturligt.
Sötningsmedel tillsatt betyder just det; man har tillsatt sötningsmedel, men det betyder INTE att det inte finns socker i produkten.


 Ekströms Blåbärssoppa utan tillsatt socker 1lt
Ingredienser: Vatten, druvjuice, blåbär, fortjockningsmedel
(modifierad stärkelse och guarkärnmjöl), aroniajuice, kostfiber från cikoriarot (inulin),
syra (citronsyra), vitamin C, sötningsmedel (aspartam och acesulfam K), arom.
Innehåller en fenylalaninkälla.
Innehåller socker från frukten.
Innehåller 7,5% blåbär, 8,5% druver, 1% aronia och 0% tillsatt socker

Visst är det konstigt att den här produkten heter blåbärssoppa,visserligen innehåller den blåbär men
 mängden druva är ju större när man ser på procentinnehållet av bär/frukt! Men vem vill äta druvsoppa,det låter ju inte klokt! Nej,Ekströms klassiska blåbärssoppa,det är grejer det,så svenskt och nyttigt!? Äh nu lägger jag inte mer energi på detta. Ska väl istället ta och röra på mej en sväng som jag brukar vid den här tiden ,sen blir det sova av,för i morgon blir det en dagtur på jobbet mellan sju och fyra. Det blir bra det!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0