Rörmokeri i en klass för sej!

Nyss uppstigen från den kalla och mörka källaren.Klev ner där med ficklampan och en attans massa jävlaranamma. Steg ett var att leta upp läckan,Det var bara att följa spåren efter vattnet och sedan blev det fågel fisk eller mittemellan. Vattnet kom från ett hål mitt på ett element. Pyttelitet hål som förmodligen orsakats av att det varit för kallt så vattnet frusit i elementet. Fan när man ska stänga av vatten till en massa ställen måste man stänga ordentligt ju! Så det inte finns en massa vatten kvar som kan frysa.Eller så måste det vatten som är där vara varmt! Så mycket fattar ju jag med. Nåja!Nu har jag ju sån tur så jag har en direktlinje på telefon till rådgivning av såna här frågor.Så det blev lite resonerande fram och tillbaka och sen var det bara att greppa skiftnyckeln och skruva. Sedan in med en nyckel och vrida av vatten tillförseln till elementet genom de hemliga hålen.(Fin arbetsbeskrivning va!) Vips så slutade det att droppa,kanske inte vips men sakta så avtog droppandet. Nu återstår det bara att se om trycket stannar kvar i tryckkärlet på pannan eller om det finns ytterligare läckor.Jag kan i alla fall inte se någon. Å i garaget skedde ju samma sak förra året,så det borde ju vara ordentligt tömt och pluggat nu!




Ser ni att det ligger en vacker fjäril på golvet brevid stället där läckan var.Det var nog att tecken på att allt skulle gå bra. Den höll mej sällskap medan jag skruvade.Den kunde ju inget annat för den var ju död. Men vacker som en dag ändå! Ser ni det bruna strecket på elementet,det är där hålet är!

Ser ni de två hålen som jag fått fram genom att skruva av "locken" som satt över med en skiftnyckel!
Sedan var det bara att stoppa in en lång sexakantsnyckel och vrida av! Kolla på bruna strecket nudå,där hänger ju en droppe.


Där ligger ju de två locken som jahg tog bort! Resten är verktyg som vi rörmokare gärna använder i vårt dagliga jobb. Men jag har slutat moka nu för jag är säker på att det funkar. Snart ska jag gå ner i källaren ock kolla att inget tillstött, men tills dess tänker jag leva i god tro! Får väl hitta på något bra sätt att tacka min telefonrådgivare på för hjälpen! Nice man!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0