Vinbergssnäckor!

Det heter faktiskt Vinbergssnäckor och inte vinbärssnäckor som man ofta säger! Ni vet de där sniglarna som egentligen tillhör gruppen mollusker eller blötdjur. Man tror de kommit till Sverige via munkar som hade dem som tillåten föda under fastan.De är inga egentliga skadedjur i trädgården och jag har aldrig märkt att de varit på något även om de är vegetarianer. Men i morse såg jag en som klängt sej fast på en av mina plantor och verkade mumsa på den. Jag tog spaden och slängde den över staketet. Sedan fick hans kompisar åka samma väg. De var väl en sju åtta stycken. Nu för en stund sen så var där ett gäng på min sida av staketet just där jag skickade ut dom. Det verkar som de gått tillbaka samma väg som jag slängde dem,ungefär samma antal var det också! Nu järnspikar ska de få sej en längre åktur,för äta dem tänker jag inte även om de anses vara en delikatess!



Fy vilka slemgökar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0