Om dagen som varit och kvällen som kommer!

Nu ska jag stanna inne i mitt hus resten av kvällen har jag tänkt. Sedan klockan sju i morse har det varit jobbet som gällt. Efter det några ärenden för att sen landa härhemma vid halv sju tiden. Det har mumsats rökt fisk och råa grönsaker med dipp sen dess. Jag har fått i uppdrag att ta itu med ytterligare en uppgift med samma utgångsläge som i uppgiften jag beskrev här igår. Men istället för att välja en artikel,ska jag välja en händelse ur livet och värdera den utifrån de fyra begreppen etik,moral,norm och empati. Sedan fortsätter jag titta på det hela på det här sättet : Hur resonerar du om händelsen om du resonerar som en a, pliktetiker b, sinnelagsetiker,c, konsekvensetiker. Jag har valt en händelse från mitt liv som kortfattat ser ut så här!
Vid en frågeställning från mej,får jag ett svar från en kvinna där hon redogör om hur läget ser ut från hennes håll angående det jag undrar över. Information fortsätter sedan att delas fram och tillbaka mellan oss. Både angående det saken från början gällde, men även episoder och händelser ifrån det privat livet som verkligen är personliga och högst privata. Samtalet avslutas i samförstånd. Efter en tid återkommer kvinnan och säger,jag ljög för dej,den första saken vi talade om är inte sann. Jag gjorde det för att jag fick lust att jävlas med dej för att jag är så trött på sådana frågeställningar.Men allt annat jag sa utom det är sant.Samtalet avslutas. Här finns grejer att bita i alltså,vem behöver fiktiva fall när livet självt är den bästa källan att ösa ur.Det är nästan så jag vill börja min analys redan här och nu när jag berättar om det,men det här ska jobbas ordentligt med så jag fortsätter senare ikväll. Särskilt de två orden etik och moral har luftats mycket idag i olika sammanhang. De två begreppen ligger ju mycket nära varandra och de flesta skiljer inte på dem till vardags och det har ju ingen som helst betydelse för de flesta förstår ju ändå andemeningen när de används. Det här är det utgångsresonemang jag använder mej av när jag skriver mina arbeten:Moralen är etikens praxis det vill säga en tillämpning av etikens insikter i motsvarande handlingen. Etiken är en hjälp att fördjupa moralen och i Din moral visar Du din etik. Nej nu blir det inget mera djupsinnigt prat här på bloggen ikväll,nu ska jag öppna word och skriva av mej allt jag tänker kring min uppgift!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0