Läst i Metro!

Ja inte tittar jag på melodifestivalen inte,för det första har jag nyss kommit hem från jobbet,och för det andra så har jag ingen lust! Istället ska jag varva ner med att softa lite vid datorn innan jag lägger mej om nån timme. I dag när jag satt och bläddrade i fredagens Metro så fick jag ögonen på en intressant liten artikel! Nio av tio äter för lite frukt och grönt var rubriken. En sån trist öppning får de flesta som redan vet att de äter galet att inte ens börja läsa ! Men jag läste. Artikeln var skriven på att lite annorlunda sätt och jag lärde mej några intressanta saker. Livsmedelsverket tycker man ska äta ett halvt kilo frukt om dagen,ja just det är väl inget nytt! Ett halvt kilo,det låter mycket det tycker många och dyrt blir det också! Men om man tror på det artikeln säger,att 40% av hushållsbudgeten läggs på sånt vi inte behöver ur näringssynpunt så känner man sej ju dum. Då kan man ju kasta stålarna direkt i papperskorgen istället och må bättre. Ha,ha och hur många % av hushållsbudgeten lägger en rökare på cig i månaden? Då kan man undra hur mycket det får kvar av lönen och köpa näringsriktig mat för åt sej och sina barn. Det där om rökare var mitt eget resonemang! Ville bara skicka en känga! Alltså är det bara att konstatera att man faktiskt har råd att äta ett halvt kilo frukt om dagen om man vill. En spännande uppgift från artikeln är detta! Ett halvt kilo frukt är,ett päron,en banan,en clementin och ett körsbär!



Kom ihåg,bara ett körsbär! Tror du att du har råd med detta? Ja vad kan det kosta att köpa dessa saker tillsammans. Man kanske skulle gå in på butiken i morgon och köpa bara detta,förmodligen  får man betala mindre än vad de där ciggen kostar, och vilken enorm hälsovinst för den enskilda personen och vilken underbart sätt att kunna hjälpa oskyldigt sjuka på våra sjukhus istället för att vårda rökare som säger jag vet att det är farligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0