Ägg!

Sådär mina vänner,nu är jag hemma igen efter en arbetsmåndag! Dagen har bestått av lite blandad kompott,både nya och gamla uppdrag har utförts och tiden gick fort som vanligt! Nu har jag hunnit steka två ägg,till det har jag mumsat hårt tunnbröd och en kopp kaffe! fortsättningsvis ska jag både plugga och skrubba på duschkabinen,så det blir lite spring både fram och tillbaka i huset!

Lite om ägg!

Testa hur färskt ägget är:
Lägg ägget i vatten. Ett färskt ägg lägger sig på botten, ett veckogammalt reser sig upp till hälften och ett tre veckor gammalt ägg ställer sig helt upp i vattnet, med den trubbiga änden uppåt. Flyter ägget upp till ytan är det riktigt gammalt och ska inte ätas.

När du knäcker ägget ser du att ägget är färskt om det har en hög gula och vitan ligger tätt runt gulan.

Testa om ett ägg är kokt:
Snurra på ägget. Ett kokt ägg snurrar snabbt och jämt, ett okokt ägg snurrar långsamt och ojämnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0