Järnnätterna

Härligt det här med att det är 1:a Juni idag. Den riktiga sommaren har börjat oavsett väder. Och vädret är ju inte så roligt idag. Det är väl de där sk järnnätterna som är på gång.

Så här säger man på SMHI :Enligt gammal folktradition skulle vissa datum vara mer frostkänsliga än andra. En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland talar man också om 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/jarnnatter-1.3904



Så här illa ska det väl inte kunna bli i alla fall!

Ja vi får väl se då,jag som har så mycket växter ute som mår så bra. Hoppas de klarar sej. Förbaskat vad jag saknar min kamera,men nu ska det väl inte dröja så länge tills mitt nya körkort kommer så jag kan legitimera mej tillräckligt för att kunna köpa en ny på abis. När man väl vant sig vid riktiga grejer så ser man skillnaden även mot en riktigt bra mobilkamera som jag faktiskt även har. Men inget slår ett äkta macro där man kan komma närmare än nära,precis som jag vill kunna göra,för att inte tala om ljuset! Nä det ska bli riktigt kul den dagan när jag åter har en bra systemdigital i min hand! Det är alltid nyttigt att få vänta och kämpa lite för bra saker ,då uppskattas de verkligen när det blir av!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0