LCHF Foccacia

Chevalenas skrytblogg.se! Nu på eftermiddagen fick jag ett ryck och åkte till affären för att köpa lite ingredienser till ett LCHF bröd jag varit sugen på att göra länge. Jag hittade både mandelmjöl och fiberhusk. Sedan var det bara hem och börja. Man vispar fyra ägg poröst. Jag tog elvispen! Sedan rör man i en ask  philadelphiaost (200 g). Jag tog en variant som var smaksatt med vitlök och örter. Osten rör man ner i äggen. Tillsätter 100 g smält smör och rör ytterligare. Sedan blandas de torra ingredienserna och rörs ner i smeten. När man blandat det väl så häller man det i en mindre långpanna.Plutta ner lite grejer i degen som du gillar. Jag valde röd lök och gröna oliver. Gjorde rätt rejäla bitar så det skulle bli nåt att bita i. Uppepå kryddade jag lite med en örtkryddsblandning, och ringlade försiktigt lite olivolja. Behövs kanske inte,men om man vill så! Det hela gräddades i 200 grader i ca 20 - 25 minuter. Alltså, vilket underbart ljuvligt bröd det blev! Såå fantastiskt gott! Tänk ett bröd som innehåller massor med proteiner istället för kolhydrater! Amazing!
 

Ingredienser 4 ägg 200 g philadelphiaost 100 g smält smör 2 dl mandelmjöl 2 msk fiberhusk 1 tsk salt 1,5 tsk bakpulver 100 g fetaost 10 gröna oliver Rosmarin 1 liten rödlök mycket grovt hackad Havssalt, Olivolja

Beskrivning 1. Sätt ugnen på 200 grader. 2. Vispa äggen fluffigt. 3. Tillsätt philadelphiaosten och rör slätt. 4. Tillsätt det smälta smöret och rör om. 5. Blanda alla torra ingredienser och rör ner. Rör till en jämn smet. 6. Häll kakan i en långpanna (ca 15×23 cm). 7. Peta ner hackad fetaost, rödlök och finhackade oliver i smeten. 8. Strö över rosmarin och havssalt. Ringla på olivolja. 9. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf/lchf-brod/foccacia-lchf/

LCHF gourmet är ett finfint ställe att kolla in om man vill äta lite smartare för framtiden!

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0