Torktumlare

Nog är de bra alltid dessa torktumlare, det går ju fort att få tvätten torr. Men jag lägger helst bara strumpor underkläder och handdukar däri! Jag tycker att plaggen krymper och slits i onödan. Inte vet jag om det är så men det här hittade jag på energimyndighetens sida!
Klädesplagg slits med tiden och framför allt genom användningen, som står för 60-70 procent av slitaget. Tvätten orsakar 20-25 procent av slitaget och torktumling 5-20 procent.
De hade lite om krympning också just beroende på tumlingen men där stod mest det man kunde räkna ut själv, nämligen att det beror på plaggets kvalitet. Men krymper gör plaggen, vissa direkt och andra efter 2-3 tumlingar. Mycket handlar nog om hur varmt man kör men eftersom man vill att det ska bli torrt fort så brassar väl de flesta på i full speed. Nu har jag hämtat upp mina plagg från tvättstugan. Det som hängt i torkrummet är inte torrt än så det får hänga på galgar inne. Ikväll blir det strykning eftersom mitt tvättpass var för kort för att hinna det. Strax går jag ut och njuter av sol och vår istället för att vara inne!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0