Mitt examensarbete och Lia(lärande i arbete)

 
Under ca tio veckor med början i Maj så är det dags för examensarbete och Lia,eller praktik som man också kan kalla det. Jag är mycket påverkad och inspirerad av en kvinna som betytt mycket inom socialt arbete. Jane Addams.
 
 
Det hon gjorde som var så speciellt var att helt enkelt flytta in och bo där de fattiga bodde för att förstå hur det hela hängde ihop för att kunna hjälpa på bästa sätt, Hon föddes nästan exakt 100 år före mej. Det var en annan tid då så hon hade speciella förutsättningar på många plan. I alla fall tänker jag göra en liten mini Jane Addams grej av mina 10 veckor med examensarbete och Lia. Jag slår ihop dem och flyttar in jag också. Men ännu säger jag inte var. Allt är klart från skolans håll. De var tom så bussiga så de ändrade min studieplan för att jag ska kunna genomföra detta faktiskt unika projekt. Tjänstledigt i fem veckor får det bli, kanske kombinerat med semester. Hål i kassan kommer det ju att skapa, men det är det verkligen värt att få chansen att göra detta. Eller rättare sagt så har jag själv kommit på idén och arbetat fram den. Att få bo och finnas i vardagen i det sammanhang som jag väljer verkar inte vara gjort tidigare som det sägs. Om det är möjligt så tänkte jag dokumentera det hela via en blogg så man kan följa mina dagar inifrån. Alltså skapa en helt ny blogg, bara avsedd för det. Några frågeställningar som jag ska söka svar på ska jag också formulera. Vilken chans, vilken grej jag jublar!
 
 
 
 
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jane_Addams

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0